De klarinet is een veelzijdig blaasinstrument. Het is van hout met zilveren kleppen en wordt bespeeld met een zogeheten ‘rietje’ van bamboe. Het heeft in de laagte een donkere warme klank, en in de hoogte klinkt het juist heel helder en vrolijk. De klarinet wordt in verschillende stijlen bespeeld. Melodieus en virtuoos in de klassieke muziek, klagend en opzwepend in de Klezmer, uitbundig en improviserend in de jazz. In onze streken wordt de klarinet veel gebruikt in het Harmonieorkest, in kleine of grotere klarinet-ensembles, en natuurlijk in solistisch samenspel met een piano, wat al heel snel mogelijk is. In de lessen wordt niet alleen aandacht besteed aan de techniek van het klarinetspel en het notenlezen, maar ook de creatieve elementen zoals het componeren van eigen liedjes, het improviseren, uit het hoofd (hart!) kunnen spelen en muzikale verdieping spelen een belangrijke rol. Je kunt de klarinet leren bespelen vanaf ongeveer 8 jaar, maar je kunt ook gerust op volwassen of oudere leeftijd met de klarinet beginnen. Je zult dan ervaren dat de muziek heel verrijkend kan werken voor het innerlijke leven, en hoe dat te uiten.

tel: 06-53340235
mail: Ivar Römer
website: www.klarinetlesinwinsum.nl

Tijdens mijn studie op het Conservatorium in Groningen, was ik met name gericht op de uitvoerende kant van het muziek maken. Ik speelde in ensembles en dirigeerde orkesten. Zelf op het podium staan vond ik het mooiste. Met de muziek mee naar de 'hogere sferen'!

Ik vind het nu prachtig om dat aan de leerlingen over te brengen, en te zien hoe kinderen als volwassenen zich ontwikkelen tot steeds rijkere muzikanten. Dat is wat leerling en leraar bindt, de gezamenlijke liefde voor de muziek.

Waar ik me in de loop der jaren steeds meer bewust van geworden ben is dat niet alleen het spelen vanuit het notenschrift, maar ook de improvisatie, het werkelijk onbevangen spelen vanuit het hart de belangrijkste drive in de muziek moet zijn. Dat is ook een belangrijk element in mijn lessen, om mensen dichter bij hun eigen beleving en fantasie te brengen.

Ik las eens een uitspraak van een wijze filosoof: 'de leerling inspireert de leraar'. Zo is het toch ook. Het is een wakker roepen van wat er al is, en wat tot ontwikkeling gebracht wordt en wat tot grote vreugde stemt.

De vooruitgang hoeft niet groot te zijn, dat is bij een ieder verschillend. Wel verwacht ik inzet van leerlingen. Tegenwoordig, met alle smartphones en tablets waarin alles in het leven steeds meer 'fun' moet zijn, kunnen kwaliteiten van echte verdieping wel eens op de achtergrond raken.

Dat we met de kunsten, waaronder de muziek de wereld kunnen verbeteren is mijn grote ideaal, en waardoor ik ook telkens de motivatie vind om vreugdevol les te geven!